Freelance prijsmodellen, wat zijn je opties?

Het kan als freelancer overweldigend zijn om een prijsmodel te kiezen. De meeste beginnen met een uurtarief, dus is normaal en veilig. Maar een uurtarief is op lange termijn niet logisch voor iedereen. In deze blog een aantal prijsmodellen die je kan gebruiken als freelancer.

Rekenen per uur

Als je een uurtarief rekent, heeft dat enkele nadelen.

Hoe beter je wordt in wat je doet, hoe sneller en efficiënter je er in wordt. Is het niet oneerlijk dat je alleen rekent voor de tijd die je nodig had om het werk te doen? Je wordt gestraft voor alle kennis en ervaring die je in staat heeft gesteld om in minder tijd geweldig werk te leveren! Om genoeg betaald te krijgen, zou je je prijzen steeds moeten verhogen. Dit is iets wat je klanten misschien niet begrijpen en misschien ook niet leuk vinden.

Dit geldt vooral als je elk jaar of elke maand een project voor een klant doet. Hoe meer je weet over wat de klant wil, hoe sneller je goede diensten zult verlenen. Daar moet je voor betaald worden. Een uurtarief houdt geen rekening met hoe lang je gewerkt hebt. Als je een klus twee keer zo snel kunt klaren, waarom zou je dan maar half zoveel betaald krijgen?

En wat als het project langer duurt dan het aantal uren dat je afgesproken had? Je zou het project uiteindelijk meer tijd kunnen geven dan waarvoor je betaald werd.

Een dagvergoeding kan uitkomst bieden

Als je klant een op tijd gebaseerd tarief wil, is een manier om je te helpen meer betaald te krijgen een dagtarief aan te bieden. Dit helpt je om meer betaald te krijgen. Daardoor krijgt je klant korting, en ben jij verzekerd van een bepaald bedrag, zelfs als het werk in minder tijd gedaan wordt dan je dacht.

Als je een uurtarief rekent, zijn er maar zo veel uren in de dag. De enige manier waarop je meer geld kunt verdienen is door vaker te werken.

Factureren per project

In plaats van bij te houden hoeveel tijd je besteedt en uurtarieven te berekenen, kun je een vast tarief vragen voor een bepaald project.

Het gaat er bij dit soort tarief niet om hoe lang je er over doet om het project af te maken. In plaats daarvan gaat het erom hoe goed het uitpakt. Denk bij het berekenen van je projecttarief aan hoe lang je nodig hebt om de klus te klaren en niet alleen aan het aantal uren dat je ervoor nodig hebt. Het kan de mensen niet schelen hoe je aan je honorarium gekomen bent. Vertel ze gewoon hoeveel het zal kosten om de klus te klaren.

Het kan zijn dat je het project sneller kunt afwerken dan je dacht. Het kan ook langer duren dan je dacht. Stel dat de klant van gedachten verandert of niet goed uitlegt wat hij wil. Het project kan ook meer tijd in beslag nemen als er nieuwe elementen of problemen zijn die niet op de lijst staan.

Maak een prijs template

Om zeker te zijn dat je vaste prijs eerlijk is, kun je een prijssjabloon maken dat je voor al je freelance werk kunt gebruiken. Je kunt het dan voor elk project veranderen. Je kunt je ervaring met het werken aan soortgelijke projecten gebruiken om uit te zoeken wat je een eerlijke prijs vindt. Als er extra verzoeken zijn, laat dan zien hoeveel je rekent. Zorg ervoor dat de prijs veranderd kan worden als het project van omvang of richting verandert.

Approximately33% of freelancers worldwide had their working hours reduced due to Covid-19.
- WebsiteBuilder

Het voordeel van value-based pricing

Op waarde gebaseerde prijsstelling is niet hetzelfde als een vast bedrag voor een project bepalen. Het is niet hetzelfde.

In plaats van je diensten te berekenen op basis van hoeveel werk het kost, reken je ze eigenlijk aan op basis van hoeveel waarde het project de klant zal opleveren.

Dit is een ingewikkelder manier om klanten te laten betalen, en het werkt niet voor alle soorten freelance werk, zoals schrijven. Maar als je werk direct bijdraagt aan de winst die een klant maakt, kan het nog steeds zo zijn dat deze regel niet werkt.

Stel dat het werk dat je doet veel nieuwe zaken kan opleveren. Je vraagt een percentage van dat nieuwe zakengeld als je honorarium. Of je al dan niet veel tijd en moeite in het project steekt doet er niet toe. Alleen hoeveel geld de klant verdient aan wat jij doet is belangrijk.

Value-based pricing in actie!

Een voorbeeld van op waarde gebaseerde prijsstelling zie je hier In dit geval, als de interactieve product demonstraties die je aan de website van je klant toevoegt naar verwachting $ 50.000 extra verkoop opleveren, zou je daar 20% van vragen, of $ 10.000. Als je gewoonlijk per uur of per project rekent voor hetzelfde werk, is dat misschien meer dan je gewoonlijk rekent voor hetzelfde werk. De klant zou kunnen denken dat dat prima is omdat hij er zo veel geld aan overhoudt.

Je hebt dus natuurlijk een klant nodig die je als een partner ziet, en niet alleen als een ingehuurde hand. Dat vergt veel vertrouwen en veel delen van informatie, maar het is de moeite waard. Waardebepaling werkt alleen als je alle informatie hebt die je nodig hebt om uit te zoeken hoeveel waarde je aan de business van de klant kunt toevoegen. Het kan ook veel tijd en werk kosten om de juiste prijs uit te zoeken.

Als de klant je de afgesproken prijs niet betaalt, krijg je geen nieuwe opdrachten. Dat is het allerbelangrijkste.

Het is goed om geld te verdienen als je je klant iets kunt geven wat andere mensen niet kunnen, en als hij er veel aan heeft.

Een voorschot of een aanbetaling?

Moeten wachten op een cheque die binnenkomt of op geld dat op je bankrekening wordt gestort als je rekeningen te betalen hebt, kan je erg gestrest maken. En als het voor een klus is die je lang geleden deed, kan je boosheid het beste van je krijgen.

Om er zeker van te zijn dat je niet hoeft te wachten om betaald te worden, kun je misschien een deel van het geld vragen voor je aan een klus begint. Als een project groot is, is dit een manier voor beide partijen om te zeggen dat het gaat. Als je het werk doet, weet de klant dat je er serieus mee bezig bent, en je hoeft niet maanden op geld te wachten.

Hoeveel moet je vragen als betaling vooraf?

Sommige freelancers vragen tot de helft van hun betaling voor ze aan een project beginnen te werken. Je moet vragen naar het percentage dat je ‘opstartkosten’ dekt.

Hoe werkt een aanbetaling?

Als een klant je over een lange tijd veel werk geeft, kun je misschien een aanbetaling vragen. In dit geval is dat een voorschot op het werk dat je in de toekomst voor je klant zult doen.

Voorschotten werken meestal elke week of elke maand. Ze kunnen er gebruik van maken om er zeker van te zijn dat ze een bepaalde hoeveelheid werk en geld krijgen, en ook om hun tijd goed in te plannen. Er is elke week of maand een bepaalde hoeveelheid tijd dat je aan hun projecten zult werken.

Zorg dat je weet hoeveel uur je elke week of maand zult werken om je voorschotbedrag te berekenen. Je moet nog steeds je uren bijhouden en extra rekenen als het werk meer tijd vergt dan afgesproken. als het project meer werk vergt, kan je klant ook nog een week aan je voorschot toevoegen.

Hoe reken je voor een spoed-opdracht?

Opdrachtgevers zullen je altijd vragen om aan een snel project te werken. Het kan zijn dat je in het weekend moet werken, of dat je plannen moet afzeggen of stoppen met werken aan je andere freelance projecten tot je dit af hebt.

Voor dit soort spoedklussen moet je meer rekenen dan voor andere klussen die langer duren. Ze kunnen veel werk zijn en komen bijna altijd ongelegen. De klant wil dat je verder gaat dan je normale werk, dus ze moeten meer betalen voor je hulp.

Beslis of je de klus wilt doen. Ga je het verjaardagsfeestje van je vriend missen? Als het voor een klant is die je goed behandelt, of als je hun vertrouwen wilt verdienen, kan het de moeite waard zijn, vooral als je extra werk nodig hebt. Hij of zij moet kunnen begrijpen wat je probeert te zeggen.

Maar zorg ervoor dat de deadline niet te kort is. Als je drie dagen achter elkaar de hele dag en de hele nacht moet werken, kun je misschien beter nee zeggen.

Freelancers rekenen meestal 25% meer voor een spoedklus, maar je kunt tot 50% meer rekenen als je een lang zomer weekend moet opgeven om aan het project te werken. Zorg dat je weet dat alle bedrijven een spoedtarief vragen voor snellere service, van drukkerijen tot loodgieters. Dus doe dit ook.

Je tarieven verhogen

Als je veel ervaring hebt, sneller werkt, en beter werk levert, is het tijd om je prijzen te verhogen. Op die manier zul je minder geld verdienen naarmate je vaardiger bent. De kosten van levensonderhoud gaan ook steeds omhoog. Dat doen de lonen van je voltijdse collega's ook. Waarom zouden jouw prijzen dan niet ook omhoog gaan? Te veel freelancers zijn bang om hun prijzen te verhogen omdat ze denken dat hun klanten er ongelukkig van zullen worden.

Zolang je je klanten een paar maanden van tevoren op de hoogte brengt en vertelt dat je je prijzen al drie jaar niet verhoogd hebt, zouden ze het moeten begrijpen.

Als je steeds meer klanten hebt gekregen, zou je je prijzen moeten verhogen. Als dat het geval is, heb je goed werk. Een verhoging van 5% is welverdiend. Als de prijzen omhoog gaan, zijn je klanten eraan gewend. Velen van hen zullen waarschijnlijk ook hun eigen honoraria verhogen of elk jaar een loonsverhoging krijgen. Je zult verbaasd zijn dat de meeste van je klanten niet eens merken dat je honoraria omhoog zijn gegaan. Wil je weten hoe je een tarief verhoging kan brengen aan je klanten? Lees het in mijn blog over tarief verhoging

Test je nieuwe tarief uit!

Probeer een hoger tarief uit op een nieuwe klant om te zien of het werkt. Je kunt geleidelijk aan je andere klanten meer gaan aanrekenen, zodat ze veel tijd hebben om zich voor te bereiden voor de nieuwe tarieven ingaan.

Controleer je tarieven nog eens. Hoewel je waarschijnlijk het markttarief controleerde toen je ze voor het eerst instelde, moet je dat nog eens doen, want er kunnen dingen veranderen. Je ontdekt misschien dat je de veranderingen niet hebt bijgehouden.

Bewaak je tijd

Houd bij hoe lang je nodig hebt om een project af te werken, ongeacht de manier waarop je je klanten factureert. Als je per uur rekent, moet je bijhouden hoeveel uren je gewerkt hebt om je klanten te kunnen factureren. Zelfs als je per project factureert of waardebepaling gebruikt, helpt het als je weet hoeveel uren je gewerkt hebt om uit te rekenen hoeveel je voor toekomstige projecten zult vragen.

Houd je uren bij met potlood en papier, maar er zijn ook apps die je kunnen helpen. Harvest en Toggl zijn twee voorbeelden van gratis apps die je kunt gebruiken. Andere apps kunnen je elke maand een klein bedrag in rekening brengen.

41% ofthe American workforce freelanced in 2020.
- Website Planet

Wees flexibel met je tarief

Het komt hier allemaal op neer: Je kunt je freelance tarieven het beste flexibel maken, zodat ze passen bij de verschillende soorten klanten en projecten waaraan je werkt. Er is geen wet die zegt dat je al je klanten dezelfde tarieven moet vragen of dezelfde methode moet gebruiken.

Uurtarieven zijn misschien de beste manier om sommige cliënten te laten betalen. Vaste tarieven zijn misschien beter voor projecten die steeds opnieuw gebeuren. En als wat je doet in direct verband staat met hoe je cliënt geld verdient, dan kan een op waarde gebaseerde prijsstelling de beste manier zijn om een percentage van de prijs af te halen.

Er zijn ook momenten waarop je de kosten van een project kunt verlagen om een goede nieuwe klant te krijgen of om een langdurige klant een pauze te gunnen. Je kunt, aan de andere kant, je uurtarief verhogen voor een moeilijke klant, of een waarvan je uit ervaring weet dat hij altijd van gedachten zal veranderen. Meer moeten betalen kan je helpen met de chaos om te gaan.

Je zou ook extra moeten rekenen voor klussen die snel gedaan moeten worden, vooral als het een grote zaak is of als je plannen moet afzeggen.

Je zou kunnen overwegen een voorschot te nemen als je na verloop van tijd steeds veel werk krijgt. Kan je helpen een vast bedrag te verdienen en je tijd te plannen. Vraag voor grote projecten een deel van het geld vooraf, zodat je niet maanden lang hoeft te werken voor je betaald wordt.

Je honoraria veranderen. Iedereen moet meer betalen voor dezelfde dingen, dus moet je loon ook omhoog gaan.

Houd ten slotte in de gaten wat andere freelancers voor hun werk vragen. Om concurrerend te zijn maar niet bekend te staan om je "goedkope en vrolijke" werk, moet je nadenken over wat je wilt doen.

Projecten

Mijn favoriete projecten, campagnes en meer.

Over mij

Mijn ervaring, carrière pad, hoogte- en dieptepunten en al het andere dat je over mij moet weten.