Freelance prijsmodellen, wat zijn je opties?
Hoe breng je als freelancer je diensten in rekening? Ieder model heeft zijn eigen voor- en nadelen. In deze blog een aantal modellen en hoe je deze toepast!
Je hebt de mogelijkheden en het talent om als freelancer een bestaan op te bouwen. Je hebt je thuiskantoor ingericht, je prijsstelling bepaald, en een paar fantastische visitekaartjes gedrukt. Maar het blijkt dat het moeilijkste aspect van zelfstandig zijn het daadwerkelijk verwerven van klanten is. Het goede nieuws is dat er talloze laagdrempelige en praktische methoden zijn om je merk bekendheid te geven en opdrachten binnen te halen.
De beste plaats om te beginnen met het zoeken naar klanten is bij mensen die je kent. Je bent je er niet van bewust, maar je hebt waarschijnlijk al een lijst van potentiële klanten. Familie, vrienden, oude klasgenoten en vroegere collega's zijn allemaal mensen die je freelance vaardigheden nodig kunnen hebben. Zo niet, kunnen ze je doorverwijzen naar mensen die dat wel doen.
Spread the word! Breng je familie en kennissen ervan op de hoogte van je een nieuwe freelance carrière. Informeer of ze teksten, ontwerpen ,web-ontwikkeling, of andere diensten op jouw gebied nodig hebben. Vraag ze ook om hun vrienden en zakenrelaties te laten weten dat je bereikbaar bent.
Hoe kan jij weten dat de productiefaciliteit waar je neef werkt freelance verpakkingsontwerpers inhuurt, of dat de financieel adviseur van je buurvrouw hulp nodig heeft bij het bouwen van een nieuwe website? Simpel, dat weet je niet tenzij je ze vertelt dat je freelancer bent? Vrienden en familie kunnen ook getuigen van je inzet en betrouwbaarheid. En voordat je het beseft is het aantal mensen dat weet dat je freelancer bent flink toegenomen.
Licht je vroegere collega's in dat je freelance werk zoekt en vraag hen je naam door te geven. En vergeet niet contact op te nemen met vroegere managers of bazen, vooral als je een prettige werkrelatie met ze had. Informeer of ze op de hoogte zijn van openingen of dat ze tips hebben om op jouw gebied klanten te krijgen. Ze kunnen je zelfs ter plekke voor een project aannemen als ze ontdekken dat je een freelancer bent. Je bent immers bekend met hun industrie, wat de briefing tijd verkort, en ze weten al hoe geweldig je bent.
Dit is ook een uitstekende herinnering om geen bruggen te verbranden. Een verwijzing van een vorige manager kan je helpen je naam voor het voetlicht van beleidsmakers te brengen en tot hoogwaardig freelance werk leiden.
Heeft je kapper een eigen zaak? Waarom informeer je niet of ze meer afspraken willen via Facebook Ads of Google? Vertel de loodgieter wat je voor de kost doet als hij je terugslagklep komt installeren. Misschien heeft hij alleen hulp nodig bij het bewerken van de blogs op zijn website. Je weet nooit waar freelance klanten zullen opduiken. Jij huurt deze mensen in voor hun kennis, dus laat ze weten van die van jou. Denk aan alle mensen met wie je in contact komt, zoals tandartsen, accountants, en monteurs. Je zult nooit weten of ze je hulp nodig hebben, tenzij je het vraagt. Zelfs als ze nu geen freelance werk hebben, kennen ze misschien iemand die dat wel heeft.
Als je eenmaal werk voor iemand hebt voltooid, vraag dan of ze je aan hun contacten willen voorstellen. Mond-tot-mond verwijzingen zijn onbetaalbaar! Verslagen uit de eerste hand van mensen die ze kennen en vertrouwen zijn belangrijk voor potentiële freelance klanten.
Neem nu de tijd om een prachtig portfolio van je werk samen te stellen. Wanneer je een solide lead hebt of wilt solliciteren naar een freelance functie kan je deze direct doorsturen. Zorg ervoor dat deze toegankelijk is voor klanten, via een link op je website of via een PDF per e-mail. Je kunt ook een voorraad voorgedrukte pakketjes bij de hand houden om via koerier of post te bezorgen.
Werk je portfolio regelmatig bij met je mooiste werk, en zorg ervoor dat het gemakkelijk aangepast kan worden aan de eisen van elke klant.
Een goed onderhouden portfolio maakt het makkelijker om reageren op opdrachten. Onderschat nooit de kracht van een sterk portfolio.
Wanneer opdrachtgevers op zoek zijn naar freelancers, is social media een van de eerste plaatsen waar ze kijken. Dit is logisch. Het is snel, eenvoudig, gratis en ze kunnen het overal gebruiken. Daarom is het van cruciaal belang dat je actief bent op de sociale media platformen die je gebruikt.
Omdat LinkedIn in de eerste plaats ontworpen is voor zakelijke en werkcontacten, neem je de tijd om een opvallend profiel op te stellen en het actueel te houden. Recruiters en Human Resources professionals gebruiken LinkedIn om zowel full-time als freelance talent te vinden. Bovendien verschijnen LinkedIn profielen meestal als eerste resultaat binnen een Google search. Dus, wanneer men een freelancer zoekt, kan dit je helpen een goede eerste indruk te maken.
Met LinkedIn kun je ook artikelen en commentaren plaatsen om je naam onder de aandacht te brengen. Je kunt het ook gebruiken om connecties te vinden die je hebt bij bedrijven waarvoor je wilt werken. Een goed contact kan je inside informatie geven over de wensen van het bedrijf of je portfolio bij de juiste persoon voorleggen.
Het is zeer eenvoudig, je Facebook vrienden laten weten dat je freelancer bent vergroot je contacten. En meer contacten maakt het vinden van nieuwe klanten makkelijker. Je kunt ook interessante werken delen of links posten om je werk te tonen.
Je kunt ook lid worden van een Facebook groep waar andere freelancers inzichten en kennis delen. Op Facebook worden meer opdrachten gedeeld dan je denkt, onderschat dit platform dus zeker niet.
Wees wel voorzichtig! Wanneer je op zoek bent naar freelance werk, is gênante of ongepaste inhoud op je Facebook pagina niet erg handig. Veel opdrachtgevers zoeken freelancers op op sociale media voor ze ze in dienst nemen. Verwijder eventueel slordige opmerkingen of gewaagde foto's zodat ze je geen kansen kosten.
Instagram is een uitstekende manier om je werk tentoon te stellen als je werkt in een visueel beroep zoals: grafisch design, fotografie of web design. Je kunt Instagram ook gebruiken om andere interessante projecten te delen die je creativiteit en originaliteit laten zien. Instagram is tegenwoordig steeds meer een zoekmachine, dus zorg voor een goede caption met maximaal 5 #hashtags.
TikTok gaat niet meer over alleen dansjes en grappige content. Het platform is een stuk volwassener geworden met veel experts die hun kennis delen. Voor de camera staan kan intimiderend zijn, maar het kan geweldig zijn voor je bereik. Zeker wanneer je je bedenkt dat je deze filmpjes ook kan inzetten op andere kanalen. Bovendien weten veel bedrijven niet goed hoe ze met dit platform moeten omgaan. Jezelf hiermee bekend maken kan daarmee een interessant extra verdienmodel worden.
Relaties opbouwen die tot werk kunnen leiden is het doel van netwerken. Maar waar begin je als het gaat om het vinden van freelance cliënten?
Als freelancer moet je altijd je freelancehoed op hebben, waar je ook bent. Je weet nooit wanneer je een potentiële klant tegen het lijf loopt. Het is echter een hele kunst om het feit dat je freelancer bent ter sprake te brengen zonder al te agressief over te komen. Als je echter op een feestje bent en het gesprek over werk gaat, is het vanzelfsprekend om eraan toe te voegen dat je een freelancer bent die altijd op zoek is naar nieuwe klanten.
Gewoon vermelden wat je doet kan bij iemand een idee opwekken, en ze zullen zich je herinneren als ze de volgende keer je diensten nodig hebben. Zorg er vooral voor dat de situatie geschikt is. Een begrafenis is noch de tijd noch de plaats om visitekaartjes uit te delen.
Het is altijd aanvaardbaar om je beroep te bespreken tijdens speciale netwerkbijeenkomsten. Zoek uit of je sector een vereniging heeft die persoonlijke evenementen aanbiedt waar klanten en freelancers elkaar kunnen ontmoeten. Een klant persoonlijk ontmoeten is meestal meer gedenkwaardig dan hem online ontmoeten.
Het is ook een goed idee om je te verdiepen in locale bedrijfsorganisaties. Er zijn misschien leden die de diensten van een freelancer nodig hebben om marketing materiaal voor hun bedrijf te ontwerpen of een website voor hen te ontwikkelen. Zoek uit of er evenementen zijn die je kunt bijwonen of waar je misschien aan mee kunt doen. Zelfstandig zijn kan isolerend zijn, daarom kan lid worden van een bedrijfsorganisatie of industriegroep gunstig zijn voor je sociale leven!
Omdat het huren van een kantoorruimte onbetaalbaar duur kan zijn, bundelen verschillende kleine ondernemers en freelancers hun krachten om kantoorruimte te delen. Je hebt een ingebouwde netwerksituatie, naast de besparing op huur en het delen van apparatuur zoals printers. Je kunt elkaar helpen je netwerk van contacten uit te breiden door klanten naar elkaar door te verwijzen.
Je hoeft andere freelancers niet als concurrenten te beschouwen. Bied aan om een drukke freelancer collega te helpen met extra werk. En zelfs als je overbelast bent en geen extra werk kunt aannemen, kun je nog steeds nuttig zijn voor je klant door de dag te redden en een andere fantastische freelancer aan te bevelen. Relaties aangaan met freelancers in een relevant beroep is ook een goed idee. Een relatie ontwikkelen met een web-ontwikkelaar die je kan aanbevelen als een klant iemand nodig heeft om webpagina's te maken kan tot een paar geweldige opdrachten leiden, en omgekeerd.
Je kunt ook samenwerken met andere freelancers om een klant een meer omvattende oplossing te bieden, zoals een schrijver-ontwerper team dat zowel de inhoud als het uiterlijk van een jaarverslag kan verzorgen.
Netwerken met andere freelancers is ook een uitstekende methode om het reilen en zeilen van het vak te leren kennen. De meeste mensen staan te popelen om beste praktijken en oplossingen aan te dragen op basis van hun eigen ervaringen. Onderhoud contact met klasgenoten en vroegere collega's in je bedrijfstak. Vraag raad en absorbeer zo veel mogelijk informatie van anderen. Knowledge is power!
Je wilt opgemerkt worden. Je wilt ook dat mensen op de hoogte zijn van je uitzonderlijke freelance capaciteiten en deskundigheid, vooral als je op een gespecialiseerd gebied werkt. Probeer je dus op te werpen als een expert in je branche.
Spreek op bijeenkomsten: Spreken op zakelijke conferenties is een uitstekende methode om je ervaring te demonstreren en tegelijk de kans te krijgen om te netwerken met een verse groep potentiële klanten. Je hebt unieke vaardigheden die een zakelijk publiek zou waarderen, zoals het opzetten van een e-commerce website of het bewerken van technisch materiaal.
Dien als mentor: Als je al een tijdje in je vakgebied zit, bied dan aan om aspirant grafische ontwerpers, redacteuren, of wat je vakgebied ook is, te begeleiden als mentor. Mentorprogramma's zijn vaak beschikbaar op hogescholen en gemeenschapscentra. Als je het leuk vindt anderen te onderwijzen, kun je overwegen instructeur te worden. Het zal je helpen je reputatie te verbeteren en je een goed gevoel geven over het delen van je kennis.
Maak een blog: Waarom zou je je kennis van trends, actuele onderwerpen, en intrigerende vorderingen in je vakgebied niet met anderen delen? Je kunt je onderscheiden als een leider in je vak als je een leerzame en interessante blog kunt maken. Zorg ervoor dat je schrijft over onderwerpen waarvan je denkt dat potentiële klanten erin geïnteresseerd zijn, en leg uit hoe je hen als freelancer kunt helpen.
Duik nog dieper: Is er een vaktijdschrift, een andere industriepublicatie, of een website waaraan je een bijdrage zou kunnen leveren? Als je geen schrijver bent, overweeg dan een freelance redacteur in te huren om je te helpen. Er zijn ook diensten, zoals MailChimp, die je kunnen helpen bij het maken van een regelmatige e-nieuwsbrief om naar bestaande en potentiële klanten te sturen.
Laat het daar echter niet bij. Je kunt een online cursus op je vakgebied maken, zelf een instructieboek of e-book uitgeven, of een podcast beginnen. Het is altijd een goed idee om een project op stapel te hebben staan waar je in je vrije tijd aan kunt werken.
Hoewel ze kostbaar zijn, mogen freelance websites niet over het hoofd gezien worden bij het zoeken naar werk. In feite vertrouwen verschillende bedrijven alleen op deze netwerken om de freelance expertise te vinden die ze nodig hebben.
Maar, voordat je je aanmeldt, zorg ervoor dat je deprijsstructuur volledig doorgrondt, die van website tot website kan verschillen. Ga na of er een exclusiviteitsbeleid geldt, wat betekent dat je alleen via hun platform voor hun cliënten mag werken, zelfs als de cliënt met je wil werken nadat je de website verlaten hebt.
Er zijn specifieke websites die zich bezighouden met freelance werk in je beroep als je grafisch ontwerper of schrijver bent, maar alle belangrijke freelance websites bieden projecten aan op allerlei gebieden. Hier zijn vier bekende websites om te bezoeken:
Dit is ongetwijfeld de bekendste freelance website. Het beweert elke dag 8.000nieuwe opdrachten te plaatsen en 's werelds grootste netwerk van freelancers te zijn. Het schept er ook genoegen in om door het gebruik van geavanceerde algoritmen een goede match te vinden tussen freelancers en bedrijven.
Upwork is gratis om lid te worden, maar je betaalteen servicekosten variërend van 20% tot 5% van je factureringen, afhankelijk van de hoeveelheid werk die je voor de klant volbrengt. Het is van vitaal belang te begrijpen dat zulke vergoedingen blijven gelden zolang je aan freelance projecten voor die cliënt werkt.
Dit is niet zoals andere freelance websites. In plaats van je diensten aan klanten te presenteren, doorzoekt het websites, freelance vacaturebanken en werkadvertenties naar de beste freelance vacatures, en bezorgt je dan dagelijkse updates en wekelijkse e-mails met mogelijkheden die speciaal op jouwfreelance vaardigheden zijn toegesneden.
Het bevrijdt je niet alleen van de tijdrovende taakvacatures te doorzoeken, maar biedt ook een zeer lage maandelijkse prijs van slechts €19. Als je elke maand minstens €500 aan werk vindt via SolidGigs, is dat minder dan 4% van je totale winst. Je kunt het ook uitproberen voor €2 voorde eerste maand.
Deze website richt zich, zoals de naam al zegt, op verschillende soorten "flexibele" banen naast freelance opdrachten, zoals afstandelijke voltijdse en deeltijdse functies, en banen met flexibele roosters. Zijn aanspraak op roem is dat het uitgebreid onderzoek doet naar elke vacature om zeker te zijn van goede klanten en nauwkeurige werkvereisten.
FlexJobs werkt niet alleen samen met allerlei bedrijven, maar heeft ook een team van onderzoekers dat websites van werkgevers, blogs over de industrie, en freelance vacaturebanken afstruint opzoek naar goede freelance banen. Je betaalt een maandelijks lidmaatschap van €14,95,maar er zijn kortingen als je je voor drie maanden of een jaar aanmeldt, en ook een proefweek van €6,95.
Freelancer biedt bekende klantenkring en meer dan 1.800 freelance categorieën, maar het heeft ook een ingewikkelde prijsstructuur. Hoewel aanmelden en een profiel aanmaken gratis is, kun je maar op zes projecten per maand bieden. Om op meer items te bieden moet je een vergoeding betalen of je aanmelden voor een maandabonnement, dat kan variëren van €1,10 tot €89,95.
Er is ook een projectintroductietarief van 10%, een inschrijfgeld van 10% als je een bod wint, en een tarief van 20% als dezelfde klant je voor later werk contracteert. Er is echter een Preferred Freelancer Program dat je toegang geeft tot extra goedbetaalde opdrachten tegen een vergoeding van slechts 15%.
Het blijkt dat er verschillende apps zijn die je kunnen helpen bij het vinden van een freelance baan. Shapr, bijvoorbeeld, werkt ongeveer zoals een dating app. In plaats van echte liefde te zoeken, verbindt het je met mensen die je kunnen helpen bij je freelance werk. Ze gebruiken een machine-learning systeem om elke dag 15 mensen voor te stellen om te ontmoeten, op basis van informatie uit je profiel. Dit zijn mogelijke klanten, mede-freelancers die je advies kunnen geven, en mensen die je kunnen inspireren terwijl je je bedrijf uitbreidt. Je veegt eenvoudig door de mensen, en zemelden je wanneer er een match is.
Een van de beste strategieën om freelance cliënten te krijgen is je vaardigheden voortdurend te verbeteren. Zoek input van cliënten, collega's, en specialisten. Volg lessen. Leer over je vakgebied en hoe je je expertise kunt verkopen. Leer alles wat je kunt, en dan nog meer.
Als er een bedrijf is dat je bewondert en waarmee je als freelancer zou willen samenwerken, zoek dan uit met wie je contact kunt opnemen voor het soort werk dat je doet en reik de hand. Koud bellen is altijd moeilijk, maar je weet nooit waartoe je in staat bent, tenzij je het probeert. Stuur een e-mail waarin je schetst waarom je graag met hen zou willen werken en watje voor hen kunt bereiken. Laat ze weten dat je hun industrie begrijpt en een paar geweldige suggesties hebt om die te verbeteren. Ze zullen merken dat je je onderzoek gedaan hebt en goed overwogen hebt hoe jouw speciale vaardigheid hen kan helpen.
Om freelance klanten te krijgen hoef je geen marketinggoeroe te zijn of veel geld uit te geven aan reclames en promotiemateriaal. De beste methode om je freelance inkomen te verhogen is zoveel mogelijk personen te bereiken en dan relaties aan te knopen met degenen die geïnteresseerd zouden kunnen zijn om met je te werken.
Of je nu familie en vrienden aanspreekt, persoonlijke netwerkbijeenkomsten bijwoont, lid wordt van een freelance website, of een poging doet tot cold-calling, bedenk hoe je je bekwaamheden en deskundigheid het beste kunt tentoonspreiden, en laat potentiële klanten zien hoe je problemen kunt oplossen en hen kunt helpen hun doelen te bereiken.
Mijn ervaring, carrière pad, hoogte- en dieptepunten en al het andere dat je over mij moet weten.