Services
E-mail Marketing / Marketing Automation
Ben je nog niet met e-mail marketing gestart? Dan moet je dit echt gaan doen. E-mail marketing is een geweldig effectief marketingkanaal. Het mag niet in je marketingmix ontbreken!
Als je besluit te starten met e-mail marketing moet je een aantal stappen doorlopen. Deze stappen staan hieronder beschreven, maar laat je niet afschrikken. Het lijkt veel en complex, maar dit valt erg mee. Veel zaken hoef je ook maar één keer te doen.
Stap 1: Maak een plan en bepaal je doelen
Maak eerst een plan. Wat wil je met e-mail doen? Wat is je doelgroep? Wat wil je bereiken met e-mail? Een paar vragen die je jezelf moet stellen:
Wil je e-mailmarketing gebruiken om nieuwe klanten te krijgen, je medewerkers informeren, geld inzamelen voor een non-profit, meer inschrijvingen voor je (online) events? Antwoord op deze vragen zijn allemaal input voor je plan!
Als je je doelen opschrijft, bedenk dan ook hoe je ze wilt bereiken. Zorg ervoor dat je e-mail marketing doelen overeenkomen met je bedrijfsdoelen. Duidelijke doelen geven focus, maakt het makkelijker resultaten te lezen en waar nodig bij te sturen.
Maak het jezelf niet te moeilijk. Echt, het hoeft geen plan te zijn van 25 pagina's.
Stap 2. Zoek de juiste software voor je e-mail marketing
Om succesvol e-mail marketing in te zetten heb je goede e-mail marketingsoftware nodig. Aanbieders van deze software noem je ‘Email Service Providers’ (in het kort : ESP). Zo heb je Klaviyo, Active Campaign en Salesforce Marketing Cloud.
Maar hoe kies je de juiste software voor je bedrijf? Er zijn veel zaken om rekening mee te houden, maar in het kort:
Functionaliteiten

Functionaliteit is natuurlijk erg belangrijk. Biedt de software alles wat je nodig hebt voor professionele e-mail marketing? Kies een systeem dat jou in de toekomst succesvol maakt. Maar let op, een pakket met talloze functionaliteiten die je nooit gaat gebruiken, is ook niet handig. Hier betaal je uiteindelijk wel voor. Bekijk dus zorgvuldig de functionaliteiten van de softwarepakketten. Ik werk zelf altijd met Klaviyo, Active Campaign en Salesforce Marketing Cloud.
Een paar belangrijke punten om je op weg te helpen:
- Kun je makkelijk een nieuwsbrief opstellen in je huisstijl?
- Kun je automatische campagnes inzetten of aanmaken?
- Kun je de resultaten goed analyseren?
- Kun je formulieren en enquêtes voor events en klanttevredenheidsonderzoeken instellen en integreren in je campagnes?
- Kun je eenvoudig emaillijsten importeren en selecties maken?
- Kun je uitgebreide segmenten aanmaken en deze personaliseren?
- Kun je A/B-testen?
Gebruiksvriendelijkheid
Hoe intuïtief is de software? Je wilt geen weken bezig zijn om de software te leren voordat je het kan gebruiken. Kies daarom voor software die gebruiksvriendelijk, makkelijk en logisch is. Zo kan je snel aan de slag en werk je een stuk plezieriger.
Integratie met CRM en webshops
Kan je de ESP koppelen aan je CRM-pakket of je webshop? Een dergelijke koppeling geeft je namelijk meer marketingkracht en het bespaart je veel handmatig werk. Zo moet je geen handmatige imports van contacten maken. Klantgegevens worden automatisch gesynchroniseerd, zo werk je altijd met gegevens die up-to-date zijn. Een koppeling kan ook campagnes automatisch triggeren. Zo wordt er bijvoorbeeld door een verandering in het CRM of webshop een campagne gestart. Denk aan een e-mail naar klanten dat er nog producten in de winkelwagen liggen.
Bekijk dus welke mogelijkheden er zijn. Wellicht is er al een standaardkoppeling met jouw CRM of webshop of kan je via maatwerk de systemen koppelen.
Support
De kans dat je nooit vragen of hulp nodig hebt is zo goed als 0. Dan is het fijn als je direct kan schakelen met de supportafdeling van je ESP. Lang niet iedere ESP biedt telefonische support of Nederlands support aan. Dat maakt het wel makkelijker als je snel hulp nodig hebt.
Deliverability
Bij e-mail marketing is het natuurlijk van belang dat je mails wel in de inbox verschijnen, dit noem je e-mail deliverability. Correcte bezorging van jouw e-mails is niet vanzelfsprekend. Hier heb je technische kennis en continue monitoring voor nodig. De 'reputatie' van de e-mailserver speelt hier een rol: webmailproviders zoals Gmail.com checken de Sender Score en bepalen of ze je mails wel of niet doorsturen. Alleen ESP's met de juiste technische kennis en die de reputatie van hun e-mailservers onderhouden kunnen je een goede aflevering beloven.
Privacy en wetgeving
Je kan de veiligheid en wetgeving ook niet vergeten. Hoe gaat de ESP om met de veiligheid van de software? Waar wordt klantdata opgeslagen en is dit in lijn met de AVG? Kan je een verwerkingsovereenkomsten sluiten met de leverancier? Zoek dit uit bij het kiezen van je ESP. Het laatste wat je nodig hebt is een datalek of dat klachten over de verwerking van klantgegevens.
Budget
Niet onbelangrijk: het budget. De prijzen tussen ESP's zijn zacht gezegd divers. De prijs is vaak opgebouwd uit licentiekosten, kosten voor verzending en integraties met CRM of webshop. Vergelijk prijzen onderling en houd de functionaliteiten en andere genoemde punten in gedachten. Wat krijg je voor de prijs die je betaald en heb je dit allemaal nodig?
Stap 3. Bouw een e-mailadressenlijst op
Om e-mail marketing in te zetten heb je natuurlijk e-mailadressen nodig van je contacten. Deze contacten moeten toestemming (een opt-in) hebben gegeven, anders mag je ze niet mailen. Het inkopen van een e-mailbestand is verboden in Nederland. Je moet dus zelf aan de slag om adressen te verzamelen. Maar gelukkig is dit niet moeilijk.

Manieren om adressen te verzamelen
Er zijn talloze manieren om e-mailadressen te verzamelen. We geven hieronder een paar tips. Wil je al onze tips lezen? Download dan ons uitgebreide white paper met 24 tip om e-mailadressen te verzamelen.
- Bied een leuk cadeautje aan
Het werkt goed om een incentive aan te bieden in ruil voor een nieuwsbriefinschrijving. Bijvoorbeeld 5% korting op een aankoop in een webshop of een interessant kennisdocument.
- Zet een pop-up in
Door een pop-up in te zetten attendeer je je websitebezoekers op je nieuwsbrief. Dit is een erg effectieve manier om nieuwe inschrijvingen te werven. Stel wel goed in op welke manier en wanneer de pop-up verschijnt zodat het niet vervelend overkomt op de bezoeker.
- Plaats een aanmeldmogelijkheid bij een aankoop of aanvraag
Plaats een aanvinkveld bij het afrekenen of bij een aanvraagformulier van bijvoorbeeld een brochure. Zet de voordelen van het aanmelden en de frequentie van de nieuwsbrief erbij en je zult zien dat je bestand groeit. Wel goed om te weten; het aanvinkveld mag niet al aangevinkt zijn, dat moet de bezoeker zelf doen.
- Maak inschrijven laagdrempelig
Welke manier je ook inzet, zorg ervoor dat je het inschrijfproces laagdrempelig houd. Vraag alleen de gegevens die je in eerste instantie nodig hebt en gaat gebruiken. Je zult weinig inschrijvingen verzamelen als je een inschrijfformulier met 13 invulvelden voorschotelt. Meer gegevens kan je proberen te verzamelen met een profielverrijkingscampagne na de inschrijving.
Stap 4. Richt je account in
Je moet een aantal zaken instellen in het account van de software die je hebt gekozen.
Doelgroepen
Als je de e-mailadressen en opt-ins van je contacten hebt verzameld, dan kan je de doelgroepen instellen. Stel je gaat je prospects, je klanten en je medewerkers mailen, dan moet je deze contacten in aparte verzendlijsten opnemen.
Templates
Je wilt uiteraard mooie e-mails in je eigen huisstijl versturen. Hiervoor heb je een goed template nodig. Het template moet responsive zijn zodat je e-mails ook op alle mobiele devices passend getoond worden. Heb je weinig budget dan kun je vaak gebruik maken van een standaard template. Nadeel is dat het template vaak niet heel mooi aansluit op je huisstijl. Wil je het goed aanpakken, dan raden we aan om een speciaal template in jouw huisstijl te laten ontwerpen.
Laat het ontwerp vervolgens door een specialist omzetten naar HTML. HTML is de opmaaktaal waarin staat hoe een website of in dit geval een e-mail eruit moet komen te zien.
HTML voor e-mail is erg verschillend dan de HTML die voor websites gebruikt wordt. Gespecialiseerde e-mail developers houden tevens rekening met alle uitzonderingen van mailclients zodat je mailings in elke mailclient er goed uitzien. Mailclients zijn bijvoorbeeld webclients zoals Gmail, een desktopclient zoals Outlook of de e-mailapp op je Samsung smartphone.
Koppeling met CRM, CDP of webshop
Als je je e-mail marketingsoftware wilt koppelen met je CRM-pakket, CDP of webshop dan moet je de koppeling eerst configureren. Welke data wil je precies synchroniseren en welke automatische campagnes moeten er ingesteld worden? Dit kan wat technisch worden, maar gelukkig word je hier vaak bij geholpen door de softwareleverancier.
Aflevering
Om je mailings te versturen heb je een afzendernaam en een reply-adres nodig. Zorg voor een herkenbare afzendernaam en stel een bekende en werkende reply-adres in. Gebruik geen no-reply@bedrijf.nl, dat komt erg klantonvriendelijk over.
Stel daarnaast een SPF-record in en eventueel DMARC. Deze instellingen zorgen ervoor dat de ontvanger kan zien dat jij ook daadwerkelijk de mail heb verzonden. Dit verkleint de kans dat je mail in een SPAM-box terecht komt. Ook het gebruiken van je eigen domeinnaam in trackable links is slim om in te stellen, zo komen je mailings professioneler over.
Stap 5. Maak mailings en stel automatische campagnes in

Nu kom je aan bij het echte leuke werk: het maken van mailings! Wat voor soort nieuwsbrieven en automatische campagneberichten je wilt versturen is natuurlijk geheel afhankelijk van je doel en strategie.
Houd er rekening mee dat de inbox van je ontvangers al goed gevuld zijn. Zorg daarom dat je e-mails opvallen in de inbox. De grootste uitdaging zit in de content. Als je zorgt dat je interessante en relevante content aanbiedt, dan zul je zien dat je e-mails veel beter gelezen worden.
Interesse om te starten met je Email / Marketing Automation?
Ik verzorg alles om makkelijker e-mail marketing in te zetten voor jouw bedrijf!
Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Plan een gratis & vrijblijvend gesprek in waarbij we samen kijken wat jouw bedrijf nodig heeft!
Ik denk graag met je mee hoe Email/ Marketing Automation jouw bedrijf naar het volgende niveau kan tillen en wat er nodig is om aan de slag te gaan.
Proces
Hoe ga ik te werk?
Ik heb een structuur ontwikkelt die tijd (en geld) bespaart en impact van interacties maximaliseert
[1]
Ik leer jou en je bedrijf kennen, je doelen en verwachtingen.
[2]
Ik ontwikkel en pitch een aantal concepten op basis van de briefing en doelstelling.
[3]
Ik werk aan het goedgekeurde concept en hou je continu up-to-date over status en progressie.
Andere services
Over mij
Mijn ervaring, carrière pad, hoogte- en dieptepunten en al het andere dat je over mij moet weten.